Vi ved alle, at når vi forlader en fest, så bliver der for alvor talt om os – og den så berømte fjer kan blive til en hel hønsegård. Ofte er det harmløst, men når det ikke er, så kan skaden i værste fald være uoprettelig.

Nogen vil altid tænke og sige: Der var vist noget med … og der er vist noget om snakken. Rygterne havner hurtigt på internettet, og det kan være umuligt at få fjernet dem. De lever sit eget liv.

Når det drejer sig om en virksomhed eller organisation, så kan det være ubehageligt og stressende med dårlig medieomtale, især hvis der er meget af den. Rejser der sig tilmed en shitstorm på de sociale medier – hvilket er meget sandsynligt. Så er det særdeles kritisk og kan føre til en regulær og meget alvorlig krise.

Løsningen er sjældent at forlade ”festen” og helt undlade at kommunikere, fordi stemningen er ophedet. Der er andre muligheder. Dem kommer til nedenfor.

Inden du læser videre, så overvej og besvar fire spørgsmål:

  • Hvad er det præcist du / virksomheden / organisationen gerne ser mindre af – og modsat, hvad skal der være mere af?
  • Hvorfor er det kommet dertil, hvor situationen med medieomtalen opleves så presserende, at den kræver en løsning?
  • Er virksomheden på vej imod en krise, hvis der ikke bliver kommunikeret anderledes og effektivt?
  • Hvad risikerer virksomheden eller organisationen?

Ring på 21 66 40 18, så tager vi en kort snak om problemet. Og vi kan aftale rammerne for en løsning over telefon og e-mail. Kort efter kan jeg være klar med en plan for, hvad der skal gøres af hvem, hvornår, hvordan samt budskaber og forslag til mediehåndteringen.

Pressen er vild med konflikthistorier

Pressen elsker konflikter, for det er godt brændstof til historier, læserne vil betale for. Så den stopper ikke. Pressen er uafhængig, men ikke nødvendigvis en neutral spiller i kampen om at være først og dagsordensættende.

Følelserne i kog på sociale medier

De sociale medier er fyldt med eksempler på ytringer, holdninger og følelser, der konflikter med hinanden og nærer debatten. Det er et vilkår, ikke et valg. Og det er ikke muligt at hive stikket til de sociale medier.

Strategisk krisekommunikation

Heldigvis kan der kommunikeres effektivt og strategisk på kort og lang sigt, så dårlig omtale bliver mindre skadeligt. Det kaldes krisekommunikation. I overført betydning vender vi tilbage til festen – og har alliancepartnere med – og placerer os midt centrum for festen med andre modhistorier end historierne om fjerene, der vokser sig større og større. Vi er synlige med en talsperson, taler tydeligt, har klare budskaber, lytter til indvendinger, svarer og bliver ved til mediestormen lægger sig.

Kom dårlig omtale i forkøbet

Det smarteste, mest omkostningseffektive og hurtigste er at være på forkant og komme dårlig omtale og kriser i forkøbet. Det gøres med issues management (IM), der har fokus på styring af issues – problemer.

En stor del af arbejdet med issues management er analysearbejde og hindring af at issues overhovedet opstår og skal kommunikeres.

Issues management og public relations

IM kan med fordel bruges bruges sammen med PR arbejde til at gøde pressen og de sociale medier med historier vinklet, så de fortæller ikke alene de gode historier, men også sender signaler om, at virksomheden/organisationen er opmærksom på og arbejder med de relevante issues, eller allerede har løst flere af dem til gavn for virksomhedens interessenter. Det bidrager til at forstærke virksomhedens omdømme og legitimitet.