medieomtale

Public relations er mere og andet end gratis reklame og markedsføring af virksomheden, dens ydelser og produkter via pressen. Public relations handler om alle relationer virksomheden har. Virksomhedens suverænt vigtigste relation er til medarbejderne, der lægger deres tid og kræfter i virksomheden.

De er fundamentet for, at der overhovedet er en virksomhed og den kan overleve. Relationen til kunderne der køber virksomhedens produkter og services er den næstvigtigste, fordi kunderne

har er til sine medarbejdere. Den må altid gå forud for kunderne, fordi uden medarbejderne opbakning, arbejde og kommunikation til gavn for virksomheden, så har den ikke mange chancer for at overleve.

og   relation til sig selv  relationer PR handler især om omverdenen vurderer virksomheden, som samlet set er det omdømme, virksomheden har.

Relationen til kunderne er særdeles vigtig relation, fordi det er kunderne, der skaber omsætning og overskud i virksomheden, men kunderne er mindre relevante, hvis de indre relationer i virksomheden er af mistillid, restriktioner, snyd og aftaler ikke bliver overholdt.

Hvad nytter det at markedsføring og salg kører smurt, og virksomhedens pressekontakt er til topkarakter? Forretningen risikerer at ramle sammen. Det vil føre til en alvorlig krise og virksomhedens omdømme risikerer at lide stor skade. Omverdenens tiltro til virksomheden vil indskrænke dens legitime ønsker og muligheder for at lave forretning, fx kan investorer trække sig, kunder kan vælge at gå til virksomhedens konkurrenter.

Netop fordi public relations løbende monitorerer og vurderer virksomhedens relationer, er det muligt med at public relations at sætte målrettet ind og løse problemer, før de udvikler sig til presserende situationer, der truer virksomhedens forretninger og omdømme.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.