MEDIER: Landmænd oplever større livskvalitet efter de er startet med at bruge Facebook, Instagram og andre sociale medier

Af journalist Jan Høst-Aaris, Nordjyske Medier, Thisted Dagblad, Tirsdag 4. november 2014

THY: Facebook, Instagram, farmer selfies og sociale medier. Er det ikke bare nymodens pjat og tidsspilde, når der findes langt alvorligere landbrugsemner som økonomi, kvælstofudvaskning og MRSA. Noget kan tyde på det modsatte, for hvad landmandslivet værd, hvis livskvalitet, meningsfylde og gode stunder helt overskygges af de alvorlige emner. I begyndelsen tænkte Morten Yde, landmand og formand for LandboThy, som mange andre i sin aldersgruppe, at de sociale medier ikke rigtigt var noget for ham.

Noget for børn og tøser
– Vi landmænd kan godt være lidt konservative, og jeg har da også hørt kolleger sige, at det med de sociale medier kun er noget for børn og tøser, indrømmer han.
Holdningen er ikke gængs, for der er en rivende udvikling i gang i landbruget, som de yngste og mest driftige landmand udnytter de sociale medier til at få fordel af.
– Det er primært de unge landmænd, der bruger de sociale medier, men jeg ved ikke helt hvorfor, det generelt er de unge. Men et er sikkert, at unge landmænd bruger de sociale medier til at søge oplysninger, udveksle erfaringer, danne netværk og fortælle om sig selv, siger Dorte Marcussen, der er projektleder ved Videncentret for Landbrug i Aarhus og arbejder med projektet ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” (Vi&Di). Projektet ser på, hvordan de sociale medier kan benyttes til faglig formidling.

Direkte kommunikation
Da Morten Yde blev nødt til at sætte sig ind i, hvad sociale medier er, og hvad de kan, så gik det op for ham, at det er andet end pjat og tidsspilde.
Gennem Facebook kommer han i kontakt med flere landmænd og landbrugsinteresserede
og kan fortælle om, hvad der rører sig i landbruget og være i direkte dialog med dem, der følger ham. Det er en anden og mere direkte kommunikation end via nyhedsmedierne og den debat, der føres der. Det samme er Dorte Marcussen inde på.
– Jeg kender til en gruppe af kvinder, der er svineproducenter. De har en Facebook-gruppe, hvor de udveksler erfaringer. De får så meget ud af det. De diskuterer priser, MRSA, dyrlægeregninger, svinehold, medarbejdere, løn, kassekreditrenter i bankerne med mere. Kvinderne hjælper hinanden, og jeg ved, at det har sparet dem for tusindvis af kroner, siger Dorte Marcussen.
Det kan virke intimiderende at skrive om sig selv og virke tidskrævende at skulle følge alt og alle, men sådan er det ikke nødvendigvis.
– Det er lidt en misforståelse, at man skal følge med og være venner med alle mulige.
På Facebook kan man i privatindstillingerne lukke ned for, hvad andre kan se og læse om en og bare være med i erfa-grupperne, siger Dorte Marcussen.

Billeder med livskvalitet
Facebook, som er kendt de fleste, er et af de nyttige sociale medier, Morten Yde har taget til sig. Et andet nyttigt socialt medie, der også giver bedre livskvalitet i hverdagen for landmanden, er Instagram. På Instagram deler han billeder fra sin hverdag. Et karakteristisk træk ved billederne er deres kvadratiske form, svarende til Kodak Instamatic- og Polaroid-billeder.
– Det var givtig for mig at opdage, at man med billeder som medie kan fortælle og formidle historier og stemninger. Det får mig til at lægge mere mærke til naturen og til at stoppe op for at tage billeder af markerne, når solen går ned. Det er rigtigt smukt og giver livskvalitet. Det kan for eksempel også være et billede af mig og min datter, der er ude for at så, siger Morten Yde.
Han lægger nu mærke til ting og begivenheder i hverdagen, som ellers gik upåagtede hen, og som han siger:
– Det er ikke så ringe.

Ærlige relationer
Det er kombinationen af livskvalitet, det faglige og mærke at folk har det godt sammen, der skaber relationer via de sociale medier, mener Dorte Marcussen.
– Det er med til at give øget livskvalitet, hvis man får flere relationer, udveksler erfaringer, inspirerer andre og man selv lader sig inspirere. Det giver også stolthed at fortælle om, hvad man laver, og man står ved det, man laver. Værdien ligger i at få ærlige relationer – helt bestemt, siger Dorte Marcussen.

Fakta:
Læs mere om VI&Di på www.landbrugsinfo.dk/viogdi eller på projektets blog.

Læs mere om hvordan Jan Høst-Aaris arbejder med sociale medier som kommunikationskonsulent og ejer af Sipureco.