På sociale medier giver det en fordel at være firkantet og melde klart ud fra starten.

Et kvadratisk videoformat på Facebook vinder over et rektangulært format af flere grunde. Først og fremmest fordi mediebrugerne i dag bruger smartphone, der fungerer som en lodret skærm, når den ligger i hånden på dem.

Giv brugerne 78 % mere video

Det kvadratiske videoformat fylder mere på en lodret holdt smartphone end det klassiske 16:9 format, der bedst vises ved at dreje smartphonen og tilpasse videoen til fuldskærmsvisning. Det kvadratiske format giver 78 procent flere pixels og dermed bedre muligheder for at formidle indholdet i billeder og tekst.

Forsøg gav resultat

TV2 Østjylland og journalist Kristian Strøbech udviklede en række kvadratiske videoer for at afprøve, hvad videoformatet betyder og om formatet via Facebook kunne sprede tv-stationens historier mere ud til public service brugerne. Videoerne havde de første tre sekunder tydelige overskriftslignede tekster med hovedbudskabet. De følgende tekster havde varierende tekstformater, typer og med forskellig placering i billedfladen. Budskaberne blev banket godt og grundigt fast.

Kvadratisk video når tre gange så mange

Under udviklingsarbejdet blev der produceret 79 kvadratiske videoer og 128 videoer i formatet 16:9. De kvadratiske nåede ud til ca. 3 gange så mange Facebook brugere, fortæller Kristian Strøbech under et oplæg for en gruppe nordjyske journalister sidst i november 2017.

I kamp mod 2000 andre indlæg

På en Facebook væg, som Facebookbrugeren stryger sig hurtigt igennem levnes det aflange format færre chancer. Og kampen om at få et budskab igennem er benhård. I gennemsnit står der 2000 indlæg i kø, når en bruger tjekker Facebook. Og det ser ikke ud til, at menneskeskabt indhold på internettet falder. Tværtimod. Hovedbudskabet skal formidles inden for de første 3-10 sekunder.

16:9 formatets fremtid

Skal vi skrotte 19:9 formatet og andre rektangulære formater? Nej. Vi derimod skal være mere bevidste om, hvordan mediebrugerne anvender deres medier, fx smartphones, og hvordan mediebrugen påvirkes af de situationer mediebrugerne befinder sig i. Og målrettet producere og formatversionere indholdet til brug på forskellige sociale netværk som Facebook, Instagram, Youtube, Vimeo, websites, tv etc. Udfordringen ligger i produktionsleddet, fx med at komponere optagelserne til det kvadratiske format eller i redigeringen beskære fra rektangulær til kvadratisk format.

Video STOP-effekten

Billeder virker bedst, når de vækker modtagernes følelser som empati, gælde, indignation og vrede. Der skal være en STOP-effekt ved budskabet, et content shock. i videoen, for at den er effektiv.

Der er bedre plads til at tekstbudskaber på det kvadratiske format. Størrelsen kan øges, så budskabet lettere kan læses af mediebrugeren. Ved at bruge farvet test, forskellige størrelser og forskellige former for grafik kan budskaberne tydeliggøres. Det er tankevækkende at 85 procent af Facebook brugerne slår lyden fra. Derfor er det kvadratiske videoformat og tekstbudskaberne uhyre vigtige, hvis det er præcise budskaber og holdninger, der skal kommunikeres via Facebook.

Af Jan Høst-Aaris, kommunikationskonsulent og ejer af Sipureco PR & kommunikation

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.