fbpx

Pinterest

 

Et ofte overset redskab til at skabe øget salg gennem inspiration er Pinterest, der er spurtet foran giganter som Facebook, Instagram og Google, når det drejer sig som en foretrukken platform for kvinder til at finde nye produkter og shoppe.

Af Jan Høst-Aaris, kommunikationskonsulent og indehaver af Sipureco PR & kommunikation, 24. juli 2017

Hvad er Pinterest?

Pinterest er både en digital opslagstavle og søgemaskine, der kan bruges kommercielt til at forbinde kunder og produkter.

På Pinterest har brugerne digitale opslagstavler, hvor de hænger interessante og inspirerende ting op med “pins” –  digitale nåle. Det kan være billeder, artikler, videoer, grafik relateret til fx mode, smykker, rejser, mad eller noget andet interessant og inspirerende. Folk der slår opslag op kaldes for pinnere.

Opslagstavlens pins kan linke direkte til websider, som brugerne har besøgt eller gerne vil besøge. Det gør Pinterest attraktivt for fx virksomheder, der ønsker at få promoveret, delt og markedsført produkter og services.

På spørgsmålet om, hvad Pinterest bliver brugt til, svarer 55 % at finde og shoppe produkter. Det fremgår af Mary Meeker Internet Trends 2016 report. Pinterest er løbet fra andre sociale platforme med hensyn til købsformål og indkøbspotentiale.

Pinterest er ikke et socialt netværk

I et interview med Aki Ito og Sarah Frier fra Bloomsberg fortæller Evan Sharp, den ene af de tre skabere af Pinterest: “Pinterest er ikke et socialt netværk. Jeg siger det, fordi du ikke kommer til Pinterest for at dele. Det handler ikke om at udtrykke dig selv overfor andre. Det handler ikke om at dele med venner. Pinterest er meget mere som en søgemaskine end det er et socialt netværk.”

Pinterest er ikke som Facebook og Instagram – det kan noget helt andet

“Folk, der kommer til Pinterest, og opfatter det som Facebook eller Instagram, får ikke en god oplevelse, fordi de uploader et billede og forventer at få feedback, men det er ikke det, som Pinterest er til for. Og den misopfattelse kan gøre det svært for folk at forstå, hvad Pinterest kan gøre for dem,” siger Evan Sharp.

Så hvad kan Pinterest gøre for brugerne som sociale netværk, fx Facebook, Instagram og som søgemaskinen Google ikke kan? Svaret ligger i Pinterest’s opbygning og søgealgoritme.

Søgning efter inspirerende visuelt indhold

Noget af det stærkeste på Pinterest er måden at søge efter visuelt indhold på ud fra genkendelighed. Når en bruger tager et billede og uploader det til Pinterest er det muligt for brugeren at finde tilsvarende eller lignende billeder. Derfor er Pinterest et af de bedste steder, hvor forbrugere visuelt kan sammenligne produkter. En forretning, der har mange billeder liggende på Pinterest, vil derfor have større mulighed for at dukke op i relevante søgninger og blive pinnet af mange brugere for interessant og inspirerende indhold.

Kommercielle opdagelsesoplevelser

For brugerne handler det ikke om, hvad de har gjort, som på fx Facebook, Instagram og LinkedIn, men hvad Pinterest brugerne gerne vil. De vil gerne inspireres til at lære noget nyt, se nye løsninger, købe noget nyt, der kan gøre livet bedre, lettere og sjovere.

Tim Megan, Pinterest: “Vi er det første firma, der har taget den kommercielle opdagelsesoplevelse, og sat den over på smartphonen på en måde, så folk får masser af nytte ud af det, fordi de kan planlægge deres liv på måder, der er godt for dem og komplet i overensstemmelse med, hvad forretninger og markedsfører ønsker at gøre. De vil forbinde sig med de rette forbrugere, der er interesserede i deres produkter og services.”

Hvem bruger Pinterest?

I april 2017 annoncerede Pinterest, at det havde 175 mio. brugere månedligt. Det er 25 mio. flere end i oktober 2016 ifølge eMarketer. Pinterest vokser. Og det er især uden for USA, at væksten sker. Det er i høj grad kvinder, der bruger Pinterest. 81% af Pinterest brugere er kvinder. Og det er kvinder, der  står bag 93% af alle pins på Pinterest. Fordelingen af nye brugere er 40% mænd og 60% kvinder. Majoriteten af aktive Pinterest brugere er under 40 år gamle. Indkomstmæssigt har halvdelen af Pinterest’s brugere en indkomst på over 319000 kr.

Hvad bliver Pinterest brugt til og hvordan?

Brugerne anvender primært Pinterest til at lade sig inspirere af opslag, få nye ideer, se visuelt indhold og opdage nye ting.

40 % af pinnerne bruger Pinterest eller konkurrenter som inspiration, når de begynder at shoppe. Inspiration spiller den væsentligste rolle i beslutningen om at købe for Pinterest brugerne. En langt mindre rolle spiller information som grundlag for købsbeslutningen.

Bruger flere penge end på andre platforme

Pinterest shoppere er 18 % mere tilbøjelige til at bruge flere penge end de oprindeligt planlagde end købere på andre digitale platforme. Og Pinterest brugere er 20 % mere tilbøjelige til at købe flere kategorier af varer end forbrugere på andre digitale platforme.

Pinterest brugere anbefaler produkter til venner

Pinterest brugere er 67 procent mere tilbøjelige til at anbefale et købt produkter til til en ven end forbrugere på andre digitale platforme.

Pinterest øger butikkers salg

Pinterest øger salget i online-butikker og fysiske butikker. I en stor undersøgelse svarer Pinterest brugere, at de efter at være blevet inspireret på Pinterest har købt varer i forskellige butikker. 51 % har foretaget køb hos Amazon. 37 % har købt varer hos Target. 27 % har foretaget køb på eBay. Og 23 % har foretaget køb hos Ikea.

I Tyskland, Danmarks største handelspartner i Europa, voksede antallet af Pinterest brugere med 50 procent fra 2015 til 2016. Virksomheder med tyske kunder kan derfor få fordel af at sætte større strategisk fokus på Pinterest.

Pinterest som platform for markedsføring

Måden Pinterest er sat op på gør det til en særdeles god markedsføringsplatform og fortrinligt salgspotentiale. Brands kan nå forbrugerne på Pinterest, når de starter med at shoppe – før de har indsnævret deres valg af mærkevarer og produkter.

Fremtidens visuelle søgemaskine

Ifølge Sarah Frier, Bloomsbergs teknologiekspert, bevæger Pinterest sig mod at blive endnu bedre til at finde relevant visuelt og grafisk indhold til sine brugere. Det ses af, at Pinterest Inc. har købt Jelly Industries, spørgsmålet og svar appen ledet af Twitter Inc. medstifter Biz Stone. Især virksomheder med inspirerende fotogene produkter kan få kommerciel gavn af at bruge Pinterest.

Kilder

Bloomsberg: Bloomsberg Decrypted, Pinterest’s Second Act, https://soundcloud.com/bloomberg-business

eMarketer: https://www.emarketer.com/Article/Recommended-Reading-April-10-2017/1015597

Digital Megaphone: Pinterest Path to Purchase – Social Media Masters Summit, 22. juni 2017, https://www.slideshare.net/chicagohope01/pinterest-path-to-purchase-social-media-masters-summit

Social Media Today, http://www.socialmediatoday.com/social-business/30-social-media-marketing-stats-2017-infographic

Social Media Examiner: Pinterest Set to Surge in 2016: New Research, http://www.socialmediaexaminer.com/pinterest-set-to-surge-in-2016-new-research/

Statistik fra Omnicore og Danmarks Statistik

Tilbage til forsiden.

[sgmb id=”1″]

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.