Effektiv SEO

Effektiv SEO: Mere trafik, bedre leads


Kategorier: ,

Oprettet:

Senest redigeret:


Det er afgørende for din virksomhed, at den skiller sig ud blandt de nærmeste konkurrenter. Et optimalt og hurtigt website er et af de vigtigste touchpoints for dig og dine kunder. Det begynder med relevant og værdifuldt indhold for besøgende, som websitet retter sig mod.

Effektiv SEO drejer sig om at gøre dit indhold forståeligt for søgemaskiner, så det bliver lettere for brugere og kunder at finde det. Sekundært, men næsten lige så vigtigt er det, at websitet er teknisk SEO optimeret til de vigtigste søgemaskiner, som i dag de facto er Google og Bing. Sidst men ikke mindst er vigtigt, at der udenfor websitets rammer (off-page SEO) gøres et arbejde opbygge links, der går til websitet.

Sørg for gode links

Søgemaskinerne fungerer ved at ”crawle” internettet via links og opbygge et omfattende indeks af websites. Et website uden links, hverken interne eller eksterne, vil derfor blive anset for ikke at være særlig betydningsfuldt og få en dårligere placering i søgeresultaterne.

Flere faktorer har betydning for SEO

Når en bruger søger i efter noget på Google vil en algoritme på baggrund af faktorer som betydning, relevans, anvendelighed, kvalitet, kontekst m.fl. beregne, hvad vil give bedste søgeresultater for brugeren.

Hvad er godt SEO indhold?

Indhold der er originalt og leverer ny viden, forståelse og indsigt til den besøgende på websitet. Det er for eksempel en omfattende beskrivelse eller analyse af emnet på den enkelte webside. Indhold skal ikke blot videregive noget, der er åbenlyst, men give mere og dybere information, der giver værdi for den besøgende.

Kopi-paste skader din SEO

Hvis indholdet trækker på andre resurser, så må det ikke plagieres, kopieres ikke og simpelt omskrives. Det skal derimod tilføje substantiel merværdi og originalitet til læseren. Plagiat opstår, når man tager æren for et værk, som om man selv har skabt det, selvom det i virkeligheden er en andens skaberværk.

Boost SEO med smarte overskrifter

SEO indebærer refleksioner og valg af en titel, der er kort, beskrivende og dækkende for indholdet af websiden. Med sådan en titel får læseren hjælp til hurtigt at fortså tekstens emne og tage stilling til, om teksten skal læses.

Effektiv tekststruktur forbedrer SEO

Som en del af SEO er der fokus på, hvordan tekster er struktureret, så de bliver lette at læse på computer, tablet og internettet. Tekststruktur forholder sig tekstlængde, opdeling i afsnit, brugen af afsnitsoverskrifter, indholdet af disse overskrifter, brugen af elementer som lister, citater etc.

Stavefejl er ikke strafbart, men kan straffes af Google

Ja, stavefejl kan faktisk påvirke SEO, men effekten varierer afhængigt af flere faktorer. Her er nogle nøglepunkter om, hvordan stavefejl kan have indflydelse.

Stavefejl kan fortolkes som tegn på lav kvalitet

Stavefejl kan forringe brugeroplevelsen, hvilket kan føre til lavere engagement fra brugernes side, hvilke kan give kortere besøgstid på dit website og give højere afvisningsprocenter, hvilket søgemaskiner som Google kan fortolke som tegn på lav kvalitet.

En enkelt stavefejl vælter ikke et website, men mange stavefejl kan virke mindre troværdigt og direkte uprofessionelt for brugere. Det kan påvirke, hvor villige de er til at dele indholdet, hvilket igen kan påvirke indholdets rækkevidde og links fra andre sider.

Vigtigt at stave nøgleordene rigtigt

Stavefejl i nøgleord kan påvirke, hvordan søgemaskiner matcher disse ord med brugernes søgninger. Hvis vigtige nøgleord er stavet forkert, kan det mindske sandsynligheden for, at siden vises i relevante søgninger.

Sproglig kvalitet skubber din side opad i hierarkiet

Da søgemaskiner som Google og Bing stræber efter at tilbyde den bedste kvalitet i deres søgeresultater, vil et lavt niveau af sproglig nøjagtighed påvirke en sides placering negativt og give en lavere rangering. Generelt er det en god ide at minimere stavefejl på et website for at sikre en god brugeroplevelse og opretholde en side’s troværdighed og SEO-rangering.

Indhold som besøgende, kunder, leverandører og andre vælger at linke til er blevet vurderet af dem til at være værdifuldt og brugbart for enten dem selv eller andre. Det styrker placeringen i søgemaskineresultaterne.

SEO på den enkelte webside

  • Vælg et fokus nøgleord for hele indholdet på websiden. Nøgleordet skal indgå i websidens titel.
  • Sørg for at titlen er kort og beskrivende for indholdet.
  • Nøgleordet skal også indgå i URL’en.
  • Sørg for at URL’en også bliver kort1, fordi studier i længden af URL’er viser, at korte URL’er får bedre visninger i søgeresultaterne end lange.
  • Lad nøgleordet optræde i de øverste 10% af webteksten.
  • Lad nøgleordet indgå i eller flere overskrifter på websiden.
  • Når du tilføjer et foto eller anden form for illustration, så indføj nøgleordet i ALT-teksten.
  • Skriv teksten så den indeholder mindst 600 ord.
  • Lad være overdosere teksten med nøgleordet, men hold det til en mætning på 1-1,5%. SEO-værktøjet Rank Math vil ved en mætning på 2,5% eller højere give en advarsel.
  • Tjek at websiden også er optimeret til visning på mobile enheder – og vitterlig giver en god læseoplevelse på smartphone og tablet.

1https://moz.com/blog/15-seo-best-practices-for-structuring-urls